E-coaching – de nieuwe werkelijkheid

Op 15 maart 2020 veranderde onze wereld drastisch. Het corona virus, dat ook in ons land opdook, ontwrichtte gelijk alles. Iedereen die niet dringend naar buiten hoeft kan beter thuis blijven, was het dringende advies. 1,5 meter afstand van elkaar wordt vanaf dan het ‘nieuwe normaal’. Gelijk rijst bij mij dan de vraag: wat betekent dat dan voor mijn werk als Loopbaancoach? 

Ik heb geen vitaal beroep, dus voor mij geldt vanaf nu dat ik mijn klanten niet meer mag ontvangen.

Maar ga ik dan alle trajecten stil leggen?

Nee, denk ik al snel, dat wil ik niet, maar het is ook niet nodig. E-coaching is immers al veel langer een begrip in onze realiteit. Ik heb er zelfs al ervaring mee toen ik mensen begeleidde, die te ver weg wonen om mee af te spreken. En eigenlijk ging dat heel goed. Dus ik besluit mijn klanten te mailen om ze laten weten dat de begeleiding gewoon door gaat. Dat ze dus geen vertraging zullen oplopen in hun proces. Iedereen reageert positief en wil dit heel graag.

Wel ga ik op zoek naar een veilige manier van online coachen, want we hebben nog steeds met de AVG (wet privacy) te maken en ik wil mijn klanten ook op dat vlak vertrouwen kunnen bieden. Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden op dat vlak. Sinds half maart begeleid ik iedereen nu via een veilige online video verbinding.

Aanvankelijk vraag ik me af of het contact met iemand via ‘beeld-bellen’ net zo krachtig zal zijn, als dat ik iemand ‘live’ spreek en zie. Ik ben verrast door wat er gebeurt. Mensen zijn heel open en stellen zich ook kwetsbaar op. Ik merk dat ik via beeld en stem nog steeds veel kan (aan) voelen en betekenen in dat wat er bij iemand leeft. De verbinding is nog steeds aanwezig in mijn gesprekken met mensen. Blijkbaar is het feit dat we al een connectie met elkaar vooraf hebben gelegd voldoende om op deze manier samen verder te gaan.

Wel realiseer ik mij hoe belangrijk het is dat ik 100% aanwezig ben, en gefocust op de ander in het gesprek. Dat lukt me ook goed, omdat ik thuis rust en ruimte heb om dit te kunnen doen. En mijn klanten zorgen hier zelf ook voor, ze kiezen ervoor om ook echt even een uur quality time te hebben met mij.

Ik ben heel erg blij dat ik mijn werk kan blijven doen. Ik ervaar dat we met elkaar in verbinding kunnen blijven, dat we elkaar eigenlijk nog beter gaan ‘zien’ en ‘horen’.  En dat is iets waarvan ik voel, dat we dit mee moeten nemen naar de toekomst.

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.